Voor iemand met een bedrijf is het erg belangrijk om goed contact met (potentiële) klanten te onderhouden. Hier zijn allerlei manieren voor, maar het begint allemaal bij je website. Zo hebben steeds meer bedrijven op hun site een live chat service. Maar welke opties zijn er eigenlijk? Wat voegt zoiets toe? En moet je dit soort communicatiemiddelen zelf opzetten of kan dat ook voor je worden gedaan? Daar gaat deze blog over.

De communicatieopties: live chat service en callcenter

De twee makkelijkste manieren om met je klanten in contact te komen zijn door het gebruik van een chatoptie op de website en door een inbound callcenter te hebben. Bij het eerste kunnen mensen op een website snel en toegankelijk hun vragen stellen. Mochten ze liever een echt mens te spreken krijgen of hebben ze lastigere vragen, dan zullen ze sneller een telefoontje plegen naar een callcenter. Zo hebben allebei de diensten dus hun eigen voor- en nadelen. Live chat zorgt voor snellere betrokkenheid van je klanten, omdat ze zo vlug geholpen worden. Dit heeft tot gevolg dat je conversieratio omhoog gaat en je kwalitatieve leads stijgen ook. Het zorgt er ook voor dat klanten terugkomen. Callcenters zijn, ondanks de digitalisering, nog steeds erg belangrijk. Het kan altijd voorkomen dat iemand liever even belt dan het hele verhaal uittypt en dan is het belangrijk dat iemand de telefoon ook daadwerkelijk opneemt. Daarnaast is het cruciaal dat degene die opneemt weet wat hij/zij doet: een slechte ervaring met een callcenter kan funest zijn.

Hoe werkt het uitbesteden?

Er zijn verschillende bedrijven die voor jou de chat kunnen beheren of de telefoontjes opnemen. Als iemand zijn of haar live chat service wilt uitbesteden, kiest diegene vaak voor een soort abonnement. Dit abonnement werkt zo dat je een vast bedrag per maand betaalt en daar bovenop nog een bedrag per afgeronde chat. Als het bedrijf niet zoveel chats verwacht wordt er vaak gekozen voor een lager maandbedrag en een hoger bedrag per chat. Als een bedrijf ervoor kiest om een inbound callcenter uit te besteden, werkt het ongeveer hetzelfde. Vaak zijn er opnieuw verschillende soorten abonnementen. Elk abonnement heeft een vast bedrag per maand. Daarbovenop komt een bedrag per afgerond gesprek en er zijn ook kosten als het gesprek wordt doorverbonden naar iemand van het bedrijf zelf. Welk abonnement een bedrijf kiest hangt opnieuw af van hoeveel gesprekken het verwacht. Daarnaast worden er bij een inbound callcenter vaak nog een aantal aanvullende diensten aangeboden die een bedrijf er voor een vast bedrag per maand bij kan kopen. Een voorbeeld hiervan is dat het bedrijf ook bereikbaar is in het weekend en ’s avonds. Een andere optie is het om de telefoon persoonlijker te laten opnemen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.